lørdag 18. april 2009

Bodyworlds, en hudløs opplevelse

Nå og i hele sommer kan man vandre rundt blant hudløse mennesker og dyr i den store utstillingshallen O2 i London. Det er den omdiskuterte tyske legen Gunter Von Hagens, som forøvrig både har navn og utseende som en gjennomsnittelig skrekkfilmskurk - noe jeg mistenker ham for å spekulere i og more seg over, som selv har utviklet en metode for å rense og bevare døde kropper på en måte som gjør at man kan beskue dem på en ganske sjelden måte.
Om man er medisinstudent får man på et eller annet tidspunkt nærkontakt med døde kropper, og før eller siden dør noen nær oss og muligheten er da tilstede for å se et dødt menneske. Men det å virkelig studere menneskekroppen, uten hud, og uten at det er en man har følelsesmessig tilknytning til, skjer praktisk talt aldri. Derfor må jeg si at jeg virkelig skulle ønske jeg skulle til London i sommer. Så jeg ikke trengte å nøye meg med nettsidene, for de kan umulig være like sterke som virkeligheten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar