onsdag 1. april 2009

Transatlantisk magnetisk vakuumtog.

I over hundre år har man diskutert muligheten for å lage et virkelig superraskt lyntog.
Et tog som skal kunne gå 5-6 ganger hurtigere enn lyden!
Om man får til optimale forhold, så vil det kunne gå raskere enn
6000 km/t.
Det ville i praksis bety at man kunne reise fra London til New York på under en time. Vilt.


Men for å få til dette er det ikke bare et spørsmål om energien man tilfører toget, men også omgivelsene rundt.
Den største energityven i dagens høyhastighetstog er faktisk motvinden (eller luftmotstanden som det eg heter), hvilket jeg som aktiv syklist gjerne skriver under på, for når man kommer opp i så syke hastigheter så er det grenser for hvor aerodynamisk det er mulig å være, og da sikter jeg ikke til meg på sykkel altså.

Om man ser på satellitter og raketter som skytes opp og detter ned, så har de alle ekstra beskyttelse fordi luftmotstanden er så voldsom at det hele tar fyr i ren og energisk friksjon.
Denne utfordringen er jo ikke bare et problem fordi det blir så grusomt varmt, men først og fremst fordi lufta bremser og dermed stjeler alle forsøk på å øke farten.
Derfor er det altså at noen har brukt både seriøs forskningstid og fiksjonstid på ideen om vakuumtunneler under havet! (beklager alle utropstegnene her altså, jeg forsøker virkelig å la være, men i dette tilfellet er det gruelig vanskelig)
Ved å lage vakuum ville man fjerne mesteparten av luftmotstanden, omtrent som rørpost, og dermed kunne man ved enkel, eller enkel og enkel fru blom, magnetisk kraft - som allerede er i utstrakt bruk på tog rundt om i verden, og spesielt i Japan, selvfølgelig, de lever jo i sci-fi fremtiden, og de har vår nå, fuck altså. Hvor var jeg? jo! Vakuum og magnetisme.
Altså, ved å bruke den samme teknologien som allerede er i bruk, i kombinasjon med vakuumtunneler, ville man virkelig få utnyttet potensialet i de magnetiske togene, i teorien kan disse togene allerede gå i over 6000 km/t, men på grunn av den irriterende lufta går de ikke raskere enn rett over 500.

Utfordringen er at det er grisedyrt. Helt latterlig dyrt. Det er så dyrt at selv om det som sagt har vært diskutert i mer enn hundre år, så er det enda ikke noen som har vært villige til å virkelig ta tak i saken.
Bare det å legge tunneler på kryss og tvers i havene er så stort og voldsomt at det nesten ikke går an å tenke på. Men det var jo en tur til månen også for bare 50 år siden.
Det å legge tunnelene i havet ville også skape en mulighet for å bruke gravitasjonen til å øke farta, hvilket jo også er en spennende tanke. Men jeg har alltid forestilt meg at jordas egen magnetisme var sterkere jo nærmere man kom kjernen, og om disse togene skal rase rundt langt der nede i havet, drevet av magnetisme, kunne det kanskje bli krøll på energien?

Uansett, så vidt jeg har overskuet så har det vært gjort en del undersøkelser i Norge, fordi vi er så store på gass og oljeledninger, og kan dette med å legge kabler i havet, og om vi er heldige så kanskje vi rekker en tur med et slikt lyntog innen vi dør.
Det kjenner jeg at jeg virkelig håper. Kanskje til og med mer enn en tur ut i rommet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar